čtvrtek 3. listopadu 2016

Stáli jsme sami

Když cit se vytrácí
               ze změti rozdrcených těl.



       Stáli jsme sami. Uprostřed tmy na pusté mýtině, jež byla obklopena vysokými smrky. Ty nyní tvořily jen zlověstné stíny na pozadí tmavě modré oblohy, která nápadně připomínala hlubiny oceánu. Foukal lehký větřík a pohrával si s našimi vlasy a stébly trávy, jež ve tmě ševelily jako vlnky vybíhající na pevninu. Tmu jen občas protnuly paprsky velkého měsíce, který se schovával za suknicí tmavých mraků, jako se malé dítě schovává za suknicí matky ve chvílích úzkosti a strachu. Byla to zvláštní noc. Taková, která se už nikdy nebude opakovat.
     Stáli jsme nehnutě. Jako bychom měli strach, že sebemenší pohyb naruší to harmonické šustění trávy, ten prazvláštní klid, který nás obklopoval a usazoval se na našich ramenou, jako lehounký závoj pavučiny snů. Chytila mě za ruku, něžně, pomalu. Její kůže byla studená, avšak živá. Cítil jsem, jak jí bije srdce jako tlumený zvon. Její dech byl téměř neznatelný. Přitiskla se ke mně a objala mou paži. Byla jí zima, a tak jsem sundal svou bundu a přehodil ji přes její ramena. Podívala se na mě. Hluboké tmavé oči plné nezodpovězených otázek. Urputně pátrala po svých odpovědích, ty však prchaly, jako vyplašená zvěř prchá vysokou trávou před výstřely brokovnic.
     Stáli jsme spolu. Hleděli jsme jeden na druhého. Nebylo potřeba slov. Slova do tohoto světa nepatří, věděli jsme to a přijali jsme tuto skutečnost smířlivě a s pokorou. Snad ani nebylo o čem mluvit. Vítr a občasné zavití vlků v dálce mluvilo za nás. Stříbřitý paprsek měsíce dopadl na její tvář a já spatřil slzu, jež se leskla v odrazu světla jako diamant. Slza pomalu stékala po její hebké tváři, na chvíli se zastavila u koutku úst, pak pokračovala dál do temnoty. Pomalu jsem odhrnul pramen vlasů, jenž jí spadl do tváře. Slza střídala slzu. Křičely na mě, obviňovaly mě, bily mě do hrudi. Nevyřčená nenávist, hluboká rýha v srdci. Políbil jsem ji na čelo a o krok ustoupil. Stále mě držela, nyní pevněji a naléhavěji. Za doprovodu hlubokého houkání sovy ozývajícího se z lesa jsem se vymanil z jejího sevření. Bunda sklouzla z jejích ramen a spadla do trávy jako houně obtěžkaná zármutkem. Cosi v jejím výrazu se změnilo. Zranitelnost vyprchala v chladné noci, byla vystřídána rozhodností. Tvrdou, nelítostnou rozhodností. Otočil jsem se a odešel.
     Stála sama. Pozorovala, jak můj rozpitý stín pohlcuje tma. Měsíc byl opět schovaný za temnými mračny, z nichž začaly padat těžké provazce ledového deště. Zmáčely jí tvář, tělo, duši. Rozdrcena vlastními pocity sotva stála na nohou. Byl jsem pryč a ona věděla, že navždy. Ještě několik chvil se dívala směrem, kterým jsem se vytratil jako pára uprostřed mlhy. A ona se otočila a odešla.
     Na louce už nikdo nestál. Liják vymílal do rozměklé půdy dolíčky a rozhazoval mokré bláto všude kolem. Na zemi ležela promočená bunda jako houně obtěžkaná nevraživostí. Poslední připomínka prožrané přítomnosti.



     A déšť padal dál.  






Žádné komentáře:

Okomentovat

Díky moc za návštěvu! :)